dima
  • X

    4. Verkeer

    Omwille van een compacte en eenvoudige infrastructuur leggen we de Singel op de Ring & heffen we het landschap op als geluidswal & visuele buffer. Het beeld vd oude omwalling komt daardoor deels terug. Op de kruising vd Singel & de aan invalswegen komen de stadspoorten terug in de vorm van randparkings & HUB voor openbaar vervoer. Inspiratie: parking Messe Stuttgart (Wulf & partners). Een randparking voor winkelende & werkende mensen, parking voor autodelen & autohuren, A-velo (zie het Fietstransferium in fietsstad Houtem NL), een HUB voor vlot/frequent/goedkoop openbaar vervoer, radiaal & concentrisch. Dat wil zeggen dat er ook een Singeltram wordt voorzien. Michel Aubertin voorzag reeds een Ringmetro (noord-zuidlijn) op gronden vd oude Brialmontomwalling met ondergrondse halte op elke invalsweg (1910). Berchem Station wordt uitgebouwd als SuperHub: het oud postsorteercentrum kan herbestemd worden als randparking.

    Trams & bussen rijden enkel op grote invalswegen (radiaal) & de Singel (concentrisch). Tussenliggende wijken, scholen, rusthuizen … kunnen bediend worden door een kleine BuurtBussen (op electriciteit of waterstof) die het stedelijk weefsel beter kunnen indringen.

    Thames Clippers watertaxi’s in Londen. Ook in Antwerpen? Vanuit Wommelgem via het Albertkanaal naar het Lobroekdok? Vanuit Boom over de Schelde naar de stad & de haven? Openbaar vervoer over water via Low Wash Catamarans: weinig golfslag, weinig infrastructuur nodig.

    Al deze zaken zorgen ervoor dat we het verkeer kunnen verminderen (zie ook ons ANTIGOON VOORUIT-noodplan voor de Antwerpse mobiliteit) & we het verkeer kunnen scheiden. In het fijnmazige wegennet staat het STOP-principe voorop. Veilig naar school in het groen, gescheiden vh autoverkeer.

  • Omwille van een compacte en eenvoudige infrastructuur leggen we de Singel op de Ring & heffen we het landschap op als geluidswal & visuele buffer. Het beeld vd oude omwalling komt daardoor deels terug. Op de kruising vd Singel & de aan invalswegen komen de stadspoorten terug in de vorm van randparkings & HUB voor openbaar vervoer. Inspiratie: parking Messe Stuttgart (Wulf & partners). Een randparking voor winkelende & werkende mensen, parking voor autodelen & autohuren, A-velo (zie het Fietstransferium in fietsstad Houtem NL), een HUB voor vlot/frequent/goedkoop openbaar vervoer, radiaal & concentrisch. Dat wil zeggen dat er ook een Singeltram wordt voorzien. Michel Aubertin voorzag reeds een Ringmetro (noord-zuidlijn) op gronden vd oude Brialmontomwalling met ondergrondse halte op elke invalsweg (1910). Berchem Station wordt uitgebouwd als SuperHub: het oud postsorteercentrum kan herbestemd worden als randparking.

    Trams & bussen rijden enkel op grote invalswegen (radiaal) & de Singel (concentrisch). Tussenliggende wijken, scholen, rusthuizen … kunnen bediend worden door een kleine BuurtBussen (op electriciteit of waterstof) die het stedelijk weefsel beter kunnen indringen.

    Thames Clippers watertaxi’s in Londen. Ook in Antwerpen? Vanuit Wommelgem via het Albertkanaal naar het Lobroekdok? Vanuit Boom over de Schelde naar de stad & de haven? Openbaar vervoer over water via Low Wash Catamarans: weinig golfslag, weinig infrastructuur nodig.

    Al deze zaken zorgen ervoor dat we het verkeer kunnen verminderen (zie ook ons ANTIGOON VOORUIT-noodplan voor de Antwerpse mobiliteit) & we het verkeer kunnen scheiden. In het fijnmazige wegennet staat het STOP-principe voorop. Veilig naar school in het groen, gescheiden vh autoverkeer.